خط مشی گذاری عمومی بایگانی آبان ۱۳۹۸ :: خط مشی گذاری عمومی

(خط مشی گذاری عمومی)

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

خط مشی گذاری عمومی

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

وبلاگ خط مشی ( public-policy) با هدف اشاعه علم خط مشی گذاری بین مردم و معرفی این رشته کاربردی و مقغول مانده در ایران است . خط مشی به تصمیماتی که سران سه قوه در کشور های دارای دموکراسی می گیرند گفته می شود و از آنجا که خط مشی گذاران در ایران معمولا تهی از علم مدیریت بخش عمومی هستند نیاز دیدم که وبلاگی با این مضمون ایجاد نمایم

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

در نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری یا دموکراسی از ارکان نظام سیاسی است که در قانون اساسی کشور نیز ذکرشده است.

دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم و افرادی از میان مردم، بارأی و انتخاب به نمایندگی از طرف آنان، حکومت کنند و این در مقابل حکومت‌های دیکتاتوری و الیگارشی است که یک‌تن با عده‌ای اندک بدون دخالت رأی مردم، بر آنان حکومت می‌کنند. اهمیت دموکراسی در نوع حکومت مردم بر مردم است که عموم شهروندان با لحاظ قانون از حقوق مساوی در جامعه برخوردار می‌شوند، منظور از قانون آن است که، شهروندان از طریق کسب حقوق فردی در جامعه، داوطلبانه به مراوده‌های اجتماعی که قانون و نظام حقوقی از آن منتج شود، تن دردهند.

    در دموکراسی‌های موجود، انسان دارای شخصیت و هویت دوجانبه فردی و اجتماعی‌ای می‌شود که در حکومت‌ها و مناسبات استبدادی نظیر نظام‌های توده‌وار شاه رعیت، شاهد بودیم، شخصیت و سرنوشت زندگی از سوی خدایگان آسمان و زمین شکل می‌گیرد، ازاین‌رو فردیت او در اجتماع به تحلیل می‌رود و هر دو جنبه هویت فردی و اجتماعی‌اش در نیروی ویژه درون اجتماع ذوب می‌گردد. (روزنامه رسالت، 1388)  .

دمکراسی دارای اصول و قوانینی است از اصول دموکراسی می‌توان به: 1) اصل حاکمیت مردم 2) برابری سیاسی 3) آزادی سیاسی 4) نظارت همگانی و 5) اصالت قانون اشاره کرد.

نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شیوه‌ای جدید از نظام‌های مردم‌سالار را به منصه ظهور گذاشت که مردم‌سالاری از نوع دینی بود.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۸ ، ۲۲:۲۶
سعید شمس

سوسیالیسم

سوسیالیسم یا جامعه باوری، در واژه­نامۀ آکسفورد، چنین تعریف‌شده است "سوسیالیسم تئوری یا سیاستی است که هدف آن مالکیت یا نظارت جامعه بر وسایل تولید- سرمایه، زمین، اموال و جز آن‌ها- به‌طورکلی و ادارۀ آن‌ها به سود همگان است". (آشوری،1383: 204-210). واژه سوسیالیست اولین بار در سال 1827، در مجله تعاون به کار رفت. این مجله واژه سوسیالیست را در مورد پیروان رابرت اوئن[1] (1771–1858) به کاربرد و هواداران او را کمونیست­ها و سوسیالیست­ها نامید (راسل، 1375: 207- 178).

سوسیالیسم از آغاز پیدایش خود صورت‌ها و عنوان‌های بسیاری به خود گرفته و ذیل نظریه­های گوناگونی ارائه‌شده است. مهم‌ترین عنصر مشترک میان این نظریه­ها، تأکید بربرتری جامعه و سود همگانی نسبت به فرد و سود فردی است. از جهت تاریخی، سوسیالیسم طغیانی بر ضد فردباوری و لیبرالیسم اقتصادی عصر جدید است. سوسیالیسم نفی این نظریه است که پیگیری نفع فردی، چنانکه هواداران سرمایه‏داری ادعا می­کنند، خودبه‌خود به نفع اجتماعی می­انجامد. در عوض طرفداران این مکتب ادعا می‏کنند دخالت اکثریت و دولت (در مقام نمایندۀ اکثریت) می‌تواند نفع عمومی را از دستبرد افراد در امان نگه دارد. (آشوری،1383: 204-210)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۸ ، ۱۷:۴۲
سعید شمس

 دموکراسی

در دیدگاه کلاسیک دو الگوی کلی برای دموکراسی مشاهده می­شود: الگوی مشارکت و الگوی نمایندگی. الگوی مشارکت که سابقه تاریخی آن به زندگی سیاسی در آتن (از 800 تا 500 ق.م) بر می­گردد، بر این اندیشه بنا شده است که مردم باید به‌صورت همه‌جانبه درروند تصمیم­گیری جمعی دخالت کنند. در این اندیشه، دموکراسی آموزشی برای شهروندان است. مناصب دولتی برای همه شهروندان قابل‌دسترس است و همواره دست‌به‌دست می­شود. الگوی مشارکت در وضعیت آرمانی خود، تنها در اجتماعات همگن و کوچک امکان­پذیر است. الگوی دموکراسی نمایندگی، بر این اندیشه بنا شده است که مردم باید از طریق رأی‌گیری و با انتخاب نمایندگان خود درروند تصمیم­گیری جمعی دخالت کنند و هر نماینده باید ازلحاظ نظری خواست­های رأی‌دهندگان را در نظر داشته باشد. در این الگو دخالت شهروندان در سیاست بسیار کمتر از الگوی پیشین است. به‌ویژه آنکه همواره در تعریف حدود جامعۀ رأی‌دهندگان محدودیت­هایی در نظر گرفته می­شود. دموکراسی نمایندگی در جوامع بزرگ‌تر نیز قابل تحقق است و اختلال چندانی در زندگی روزمره مردم ایجاد نمی­کند. (وینسنت،1371، 122-180)

لیبرالیسم کلاسیک

از نتایج اندیشه مشروطیت می‌توان به لیبرالیسم کلاسیک اشاره کرد (وینسنت، 1371: 122-180)؛ ایدئولوژی سیاسی که مدافع آزادی مدنی و دولت محدود است که تحت حاکمیت قانون فعالیت می‌کند. در اقتصاد مدافع لسه –فر است و از سرمایه­داری و اقتصاد بازار حمایت می‌کند. به نظر برخی از اندیشمندان لیبرالیسم کلاسیک در پیدایش سیستم اداری بوروکراتیک مؤثر بوده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۸ ، ۱۹:۰۴
سعید شمس