خط مشی گذاری عمومی تاریخچه مدیریت دولتی در ایران :: خط مشی گذاری عمومی

(خط مشی گذاری عمومی)

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

خط مشی گذاری عمومی

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

وبلاگ خط مشی ( public-policy) با هدف اشاعه علم خط مشی گذاری بین مردم و معرفی این رشته کاربردی و مقغول مانده در ایران است . خط مشی به تصمیماتی که سران سه قوه در کشور های دارای دموکراسی می گیرند گفته می شود و از آنجا که خط مشی گذاران در ایران معمولا تهی از علم مدیریت بخش عمومی هستند نیاز دیدم که وبلاگی با این مضمون ایجاد نمایم

تاریخچه مدیریت دولتی در ایران

جمعه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۴۹ ب.ظ

تاریخچه مدیریت دولتی در ایران

برای بررسی کردن نظام اداری ایران باید به تاریخ سه هزار ساله ایران و به زمان تشکیل اولن دولت شهر ها یعنی ماد بازگردیم.

از آن زمان تا به امروز تحقیقات کم و انگشت شماری درباره سبک مدیریت دولتها در اعصار گذشته وجود دارند و از جمله کسانی که در مدیریت دولتی ایرانیفعالیت کرده اند می توان به پروفسور فرازمند استاد دانشگاه فلوریدا اشاره کرد.

به هر حال تا قبل از انقلاب مشروطه ، اداره امور عمومی در دست پادشاهان و به صورت متمرکز بوده است ولی بعد از انقلاب مشروطه امور دولتیف صورتی قانونی و عمومی پیدا کرد. و بعد از آن بود که دولتها سعی کردند در این زمینه تغییراتی ایچاد نمایند و در راستای تحول در حوزه اداری مستشاران خارجی از جمله مورگان شوسترف برنارد میلسپو، پرنی در حوزه عدلیه، ستاهل سوئدی در شهربانی و.... شروع به اقدامات اصلاحی کرند هرچند که این اصلاحات با شکست مواجه شد ولی زمینه تحول مدیریت دولتی  در ایران گردید.

در سال 1333 موسسه علوم اداری و بازرگانی در دانشگاه تهران تأسیس شد و با همکاری دانشگاه کالیفرنیا شش استاد آمریکایی جهت تدریس وارد ایران و 18 محصل ایرانی جهت آموزش وارد دانشگاه های ایالات متحده شدند. در زمان نخست وزیری علی امینی دانشجو ها وارد کشور شده و بر اساس اصل ترومن سازمان خدمات اداری که بعد ها با ادغام شورای عالی اداری ، موسسه علوم اداری پایه گذاری شد.در حال حاضر این شورا با تغییراتی به عنوان سازمان امور اداری و استخدامی کشور شروع به کار کرد.

.

.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی