خط مشی گذاری عمومی نظام های سیاسی :: خط مشی گذاری عمومی

(خط مشی گذاری عمومی)

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

خط مشی گذاری عمومی

به دنبال معرفی و اشاعه و همچنین نقد سازنده تصمیم گیران

وبلاگ خط مشی ( public-policy) با هدف اشاعه علم خط مشی گذاری بین مردم و معرفی این رشته کاربردی و مقغول مانده در ایران است . خط مشی به تصمیماتی که سران سه قوه در کشور های دارای دموکراسی می گیرند گفته می شود و از آنجا که خط مشی گذاران در ایران معمولا تهی از علم مدیریت بخش عمومی هستند نیاز دیدم که وبلاگی با این مضمون ایجاد نمایم

نظام های سیاسی

شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۷:۱۵ ب.ظ

نظام سیاسی زیرمجموعه از نظام اجتماعی است که زندگی سیاسی در آن جریان دارد و شامل نهادهای رسمی و نهادهای دیگر فعالیت‌های سیاسی است.

نظام سیاسی، یکی از زیرمجموعه‌های نظام‌های اجتماعی است که زندگی سیاسی درون آن جریان دارد، مفهوم نظام سیاسی، رهیافتی است جدید در شناخت پدیده‌های سیاسی و دربرگیرنده نه‌تنها نهادهای سیای رسمی، بلکه همه انواع فعالیت سیاسی در جامعه است. نظام سیاسی تعبیری است که متأثر از نظریه نظام‌ها به دولت اطلاق می‌شود و رد عین حال، مؤلفه‌هایی را برای تعریف مفهوم دولت به همراه خود می‌آورد. مفهوم نظام سیاسی و نیز نظریه نظام سیاسی، مباحثی متأخر هستند. در علوم اجتماعی مفهوم نظام ابتدا در مورد مردم‌شناسی به‌کاربرده شده است در علم سیاسی، ایستون و الموند در پرورش نظریه نظام نقش‌آفرین بوده‌اند (عبدالرحیم، 1386)

مفهوم نظام سیاسی، به تحلیل ساختاری – کارکردی در نظریات سیاسی جدید منجر شده است و علم سیاست، برخی مفاهیم بنیادی این نظریه را دریافت کرده است. در نظریه کارکردگرایی ساختاری که به تحلیل مبتنی بر نظام متکی است، ساختارهای اجتماعی با توجه به کارکردها و تأثیرات و روابط آن ساختارها بر یکدیگر موردبررسی قرار می‌گیرند و کارکردهای ساختار نظام سیاسی روی اجزای دیگر خودش و روی اجرای نظام اجتماعی موردبررسی قرار می‌گیرد. (همان)

فرهنگ سیاسی یکی از مؤثرترین عامل در تفاوت نظام‌های سیاسی و روش‌های حاکمیتی است. در تعریفی فرهنگ سیاسی در هر جامعه را می‌توان مجموعه از عوامل و عناصر مختلفی دانست که در طول تاریخ مردم هر جامعه با آن سروکار داشته و دارند ازجمله مهم‌ترین این عناصر عبارت‌اند از مجموعه خاطرات و یادمان‌هایی که مردم در اذهان خوددارند، روش و شیوهای که انواع مختلف روابط و مناسبات شخصی خود را بر اساس آن شکل داده و پی‌ریزی می‌کنند، اعتقادات، ارزش‌ها و باورها و هنجارهایی که درباره نظام سیاسی دارند، نقشی که در نظام سیاسی بر عهده می‌گیرند و نحوه نگرش آنان به شأن و جایگاهشان در نظام سیاسی و... تمام این عناصر دست‌به‌دست هم داده و فرهنگ سیاسی یک جامعه را می‌سازد. (معتمدی، 1384)

در تعریف دیگری فرهنگ سیاسی، به معنای ارزش‌ها، نگرش‌ها و جهت‌گیری‌ها، افسانه و باورهایی است که مردم در مورد سیاست‌ها و حکومت‌ها و خصوصاً در مورد مشروعیت حکومت و رابطه شأن با دولت دارند (فقیهی، دانایی‌فرد، 1385: 31)

هم‌چنین می‌توان فرهنگ سیاسی را مجموعه‌ای از باورها، بینش‌ها، پیش‌فرض‌ها، علایق و رفتارهای یک ملت نسبت به امور سیاسی نظیر حکومت، قدرت، رابطه ملت و حکومت، روابط خارجی، امنیت و نظامی دانست (حافظ نیا، 1381: 116)

فرهنگ سیای، مفهومی معطوف به اثرگذاری‌های متقابل فرهنگ و سیایت است. به تعبیری، نظام کنش و واکنش افراد را نسبت به پدیده‌های سیاسی شکل می‌دهد.5 گابریل آلموند اولین استفاده ر از اصطلاح فرهنگ سیسی در علم سیاست انجام داده است و فرهنگ سیاسی را الگوی ایست از سمت‌گیری‌ها فردی نسبت به سیاست در میان اعضا یک نظام معرفی می‌کند 6. اندیشمندان دیگر مثل بال فرهنگ سیاسی را ایستارها، اعتقادات، شور و احساس و ارزش‌های جامعه مرتبط با نظام سیاسی مسائل سیاسی می‌داند و پارسونز فرهنگ سیاسی را در پیوند باهدف‌های سیاسی می‌بیند. بعضی دیگر نیز مانند رأس فرهنگ سیاسی را در پیوند مستقیم با نظام سیاسی تعریف می‌کنند و معتقد هستند «فرهنگ سیاسی یک کشو عبارت‌اند است ایستار ها مشخصه جمعیت آن نسبت به ویژگی‌های عدم نظام‌های سیاسی- اجتماعی که درون مرزهای آن وجود دارد. سرشت رژیم، تعریف شایدها نشاید های حکومت و نقش مارکت ها ی فردی و اباع حکومت». بر اساس این تعاریف می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کشورهای گوناگون بر اساس نوع فرهنگ نظام سیاسی خود را شکل می‌دهند و بر همین مبنا روابط بین نهادهای رسمی و غیررسمی شکل می‌گیرد که خود سبب اختلاف در نظام‌ها و دیدگاه‌های حکومت‌داری است. (بشریه، 1388: 85)

طبق‌های مختلفی از انواع نظام‌های سیاسی وجود دارد، بنا بر اهداف سیای و اجتماعی حکومت‌های مختلف، اولویت‌ها، کارکردها و نهاد و ساختار هاف بسته به ماهیت خود و بسته به محیط پیرامونی می‌توانند با کارکردهایی پنهان و یا ضمنی هماره باشند که کمتر مورد وجه قرار می‌گیرد. (همان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی